Laktózérzékenység

Tesztelés

Júniusban megállapították, hogy elég súlyosan laktózérzékeny vagyok. A megengedett érték 14-szeresét produkáltam a terheléses vizsgálat során. Igencsak meglepett az eredmény, mert:

  1. A háziorvosom asszisztensnője azt mondta, hogy az első fél órában kiderül, laktózérzékeny vagyok-e, mert ha igen, rögtön rohanok a vécére, és aligha jövök ki onnan. Én nem rohantam, nem volt hasmenésem, mondjuk az alhasam eléggé görcsölt, de amilyen mennyiségű tejcukrot vittek a szervezetembe, szerintem mindenkinek görcsölt volna a hasa.
  2. Előtte előszeretettel ettem a Mc'Donalds fagylaltját, a McFreeze-t, ami gluténmentes, viszont tele van tejjel. Semmi bajom nem lett tőle, ugyanúgy, ahogy a joghurtoktól, túrótól, tejföltől sem.
  3. Sosem tapasztaltam tejtermék fogyasztása után azt az alhasi görcsöt, ami a vizsgálat során jelentkezett, úgyhogy nem tudom hogy a jó életbe lett 14-szeres az eredmény. (Mint már említettem, annyi tejcukortól egy nem laktózérzékenynek is megfájdult volna a hasa.)
  4. A gyógyszertárban - amikor rákérdeztünk a laktáz tablettára, és röviden elmondtam a kórtörténetemet, hogy soha semmi problémám nem volt a tejtermékek fogyasztásával kapcsolatban - azt mondták, hogy előfordul ilyen vizsgálatoknál a hibás végeredmény, ha lehet, ismételjük meg a vizsgálatot.
  5. A gasztroenterológus is megmondta, hogy valószínűleg a lisztérzékenység miatt alakult ki nálam a laktózérzékenység, és ahogy visszaépülnek a bélbolyhok, lehet hogy a laktózérzékenység el is múlik. (Annak ellenére, hogy tünete nálam sosem jelentkezett.)


Lényeg, a lényeg, június óta csak olyan termékeket ettem, amik laktózmentesek. Ügyeltem rá, hogy minden tejet, tejport és társaikat kizárjak az étrendemből, hogy a lisztérzékenység miatt okozott károk a beleimben minél hamarabb rendeződjenek. Habár problémát nem okozott, tudtam, hogy a tönkrement bélbolyhok regenerálódását gátolná, ha tejes dolgokat vinnék a szervezetembe.
8 hónap tejmentes létezés után úgy gondoltam, hogy megpróbálhatom, lesz-e valami gond, ha eszem valami tejeset.
Itt viszont felhívnám mindenki figyelmét, hogy a laktózérzékenység ilyen téren teljesen eltér a gluténérzékenységtől. Míg az egyik azonnali/átmeneti tüneteket produkál, a lisztérzékenység áthágása gyomor-bél-végbélrákot, meddőséget és hasonló egész életünkre kiterjedő szörnyűségeket okoz. A gluténmentes diéta során senki ne tesztelje magát, mert ha ki lett mutatva a lisztérzékenység, akkor az úgy is van, és ha nincs tünet, akkor is iszonyatos nagy károkat okoz!!!
Szóval, március elején vettem magamnak egy Kinder tejcsokit (gluténmentes) de nem tejmentes. Megettem. A nap folyamán kétszer görcsölt kb. 4 másodpercig a hasam, de az mostanában előfordul máskor is. Elkönyveltem magamban, hogy pici kellemetlenséget okozott (ki tudja, hogy egyáltalán a csoki miatt fájt-e a hasam). Ez volt az első kísérletezős hétvégén. (Hétvégente kísérletezem)
Második kísérletezős hétvégén Andi gluténmentes sajtostallért vettünk a Tescoban. Ebben is van valamilyen tejszármazék, nyilván a sajt miatt. Egy nap megettem 3 kis tallért, pénteken pici görcs, szombaton már semmi. Vasárnap 5 tallér, semmi. Királyság.
Következő hétvége, nagyugrás: sajtkrém. Gondoltam, hogyha gáz van, ettől tuti balhé lesz. Aztán kiderült, hogy a sajtkrémben tejsavó van, ami úgy tudom laktózmentes, és trappista sajt, ami keménysajt lévén fogyasztható laktózmentes diéta során. Szóval elvileg megengedhető volt, amit én nagy áthágásnak éreztem, így bajom sem lett tőle.
Tegnap újabb hétvége, újabb kihívás. Olvastam az interneten, hogy a Boci kókuszos, rumos szeletcsokija gluténmentes. Vigyázzatok, mert a Boci táblás csokijaiban és a nyúlcsokijában van glutén!!!
Anyával vásárolni voltunk és gondoltam kipróbálok egy kókuszos Boci csokit, a teljes és sovány tejpor, sőt keményen laktóz szó feltüntetése ellenére. Anyának mondtam is, (bár sosem volt hasmenésem tej fogyasztásától) hogy bátor dolog út közben ilyet csinálni, de még a hasam se görcsölt tőle! Teljesen rendben voltam egész nap.
Úgyhogy úgy döntöttem, hogy nem fogom tovább kínozni magam, a tej visszatérése az étrendbe nagyon ki tudja tágítani az étkezés kereteit. Természetesen, amiből kapható laktózmentes elérhető áron, mint a joghurt, tejföl, túrórudi, abból a laktózmenteset fogom választani, de egy Boci kókuszos csokinak nem fogok ellentmondani azért, mert van benne tejpor.
Úgyhogy tegnap meg is vásároltuk azokat a meglepetéseket, amiket a nyuszi fog a fészekbe tojni. Ajánlom Nektek az Aldit és a Pennyt, rengeteg terméket találtunk, amiben nincs glutén. Figyeljetek arra, hogy a csokitojások nagyrésze tartalmaz valamilyen gabonaszármazékot, azokat kerülni kell, de végigolvasva mindent, lehet kincsekre bukkanni. Az Aldiban pl. vannak kisnyúl-bárány-pillangó alakú csoki kis műanyag kördobozban, amin nincs feltüntetve glutén. Van tojás alakú cukorka, ami szintén ehető. A Haribo Nemesvámoson készült termékei is megengedettek, a Boci szeletcsokik is (azért olvassátok el, mert a Boci ilyen téren csalóka), úgy tudom a Tibi csokikból is van gluténmentes. Kindertojás, Kinder csokoládé (no nem a Country, mert abban van gabona). A Lidl-ben is van gluténmentes táblás csokoládé 200 Ft alatt.

Aki nem laktózérzékeny, bővelkedik a nyuszi által tojható meglepetésekben, aki laktózérzékeny, a cukorkák, gumicukrok megengedettek, a Müllerben pedig kapható az isteni Frankonia laktózmentes csokoládé.
Én most beengedtem egy kis tejet, szerintem a bélbolyhok rendbejöttek és a probléma is megoldódott :) akinek azonban problémái voltak, az ne kísérletezgessen, csak ha az orvos jóváhagyja!

Share:

1 hozzászólás