Milyen az élet tejmentesen?

Korábban írtam már nektek arról, hogy mennyire imádom a tejtermékeket. A tejet pont nem, azt régóta nem is iszom, de a túró, a sajtok, na meg a tejföl... a tejföl nekem a világot jelenti körülbelül - kis túlzással. Hatalmas adag tejfölt bírtam betermelni egy tejfölös étel mellé, mindig jó hidegen. A tejföl egy biztos pont volt az életemben.
Amikor másodlagos laktózérzékenységgel diagnosztizáltak, egyáltalán nem voltam elkenődve, hiszen gyakorlatilag mindenből van laktózmentes alternatíva, amiből meg nincs, ahhoz ott van a laktáz tabletta vagy a csepp. Úgyhogy ezt semmilyen lemondásként nem éltem meg.
Néhány hete azonban próbálom kiiktatni a tejfehérjét is az étrendemből, először csak arra törekedtem, hogy ne fogyasszak direktben el egy pohár joghurtot, ne árasszam el sajttal a melegszendvicsemet, és ne tegyek rá egy nagy pohár tejfölt a fokhagymás lángosom tetejére... szóval igazából a kezdetekben csak a mértéket csökkentettem. Most már 5 hete viszont, hogy tejtermékeket egyáltalán nem fogyasztottam, és főzni is csak tejmentesen főzök. Nem tudom, ez meddig fog tartani, ha a következő hónapokban tapasztalok pozitív változást, akkor nyilvánvalóan nem hagyom abba, ha nem, akkor minden bizonnyal ugyanúgy fogom tovább fogyasztani a tejtermékeket, ahogy tettem korábban is.


Hogy miért tértem át a tejmentes életre, arra egy külön bejegyzésben már kitértem, sajnos ez nálam egy elég nehéz téma, ami jobban megvisel lelkileg, mint kéne.

Szóval, miben is hozott változást a tejmentes élet a mindennapjaimban, és mik az én megmentőim?
  1. Nyilván az elmaradhatatlan reggeli tejeskávém. Ez a napi rutinom elengedhetetlen része, de mivel már kb. 1 éve csak növényi tejet fogyasztok, ebben igazából azóta nem történt változás, a The Bridge rizsteje kerül minden reggel a kávémba és ezzel tökéletesen elégedett vagyok, imádom! Ha netán valamiért nem kapok, akkor az Alproval szoktam helyettesíteni, de nálam egyértelműen előbbi a favorit!

  2. Nasik: hajlamos voltam napközben elcsábulni valami kis nasika, túrórudi, joghurt irányába, na ezek most nagyjából teljesen kimaradnak, és átvette a helyüket a banán, az alma, gyakorlatilag bármilyen gyümölcs, ami éppen van itthon. Ha pedig sütök, akkor azt nyilvánvalóan tejmentesen kivitelezem. Ez egy abszolút hálás pont, úgyhogy ezt most nagyon pozitív változásnak érzem. 
  3. Mi van a csokival? IMÁDOM a csokoládét, de sajnos az étcsokiért nem vagyok oda, így az nekem nem alternatíva, mint tejmentes csokipótló. Hatalmas megmentőim a Good4You csokik, ugyanis ha nagyon rámjön a csoki ehetnék, akkor ezek tökéletesek, nagyon finomak és amellett, hogy glutén- és tejmentesek, cukrot sem tartalmaznak. 
     Valamint nemrég vettem észre, hogy a Schär csokis keksze összetevők szerint semmilyen tejszármazékot nem tartalmaz (viszont nyomokban tejes, úgyhogy laktózérzékenyek, tejallergiások figyeljetek!)
  4. Mivel főzök, mit használok tejföl helyett? A Dr. Oetker Creme Vega nevű növényi alapú tejfölhelyettesítőt, amit rizstejjel hígítok. Egyrészt alapból nagyon sűrűnek találom, az állaga így lesz nekem tetsző, nem utolsósorban pedig ezzel a mennyiségét is növelem. Nekem nagyon bevált, nemcsak főzéshez, hanem magában is - tökéletes "hideg tejföl" érzést tud adni, mondjuk ezt is csak hígított változatban próbáltam.
  5. Vaj? Sütéshez eddig is Liga margarint használtam, ami tejmentes, úgyhogy ebben sem történt változás.
  6. Sajti? Mostanában nagyon rákaptunk az esti melegszendvics-tea kombóra, a melegszendvics pedig nem melegszendvics szuperolvadós sajt nélkül - ebben gondolom, egyetértünk. Ehhez a Violife olvadós sajt nyújt nekem segítséget, számomra nagyon bevált és a szendvicsre olvadva szerintem isteni íze van. Sütés nélkül állagra és ízre sem feltétlenül a sajt jut eszembe róla, de sütve konkrétan MENNYEI! 
  7. A túró esetében még nem találtam meg a tökéletes helyettesítőt, de egyelőre annak még nem is éreztem hiányát, úgyhogy őszinte leszek: igazából nem is kerestem. Ha rámjön majd a túróstészta ehetnék, tuti biztos vagyok benne, hogy akkor megtalálom, ebben az esetben megírom nektek! :D
Egyelőre ezek azok a pontok, amiben változott az étrendem, szerencsére a rizstej/növényi tejföl + sajt/Liga margarin csapattal szinte mindent tudok kivitelezni főzés terén.
Igen, ez most egy picit megdobja a költségeket, de mivel az utolsó fázisban, mikor a tejtermékek belekerülnek az ételekbe, kettéválasztom a folyamatot, és csak a saját adagomat készítem tejmentesen, úgyhogy igazából nem érzem anyagilag sem megterhelőnek. 
Úgy, hogy szinte minden nap melegszendvicset vacsiztam, egy csomag Violife sajt (799 Ft) bő 2 hétig kitartott. Ez egy hónapra így 1600 Ft többletköltséget jelent - és ha már itt tartunk, Balázs-Kiss Dóra, természetesen az is opció, hogy nem kell minden egyes este melegszendvicset vacsorázni. Így sem tartom havi szinten tételnek, de ez még lehet kevesebb is. 

Úgyhogy kezdeti félelmeim ellenére szerintem tök jól megugrom az akadályokat, egyáltalán nem nehéz nemet mondani a túrórudira, a tejberizsre, amit a Bálint előszeretettel majszol nasi gyanánt. 7 év előnyöm van tudatosságban: tisztában vagyok vele, hogy amit nem szabad, azt nem szabad, és szerencsére egyáltalán nem is kísért. 
Így haladok most, nagyon elégedett vagyok és büszke vagyok magamra, ha érdekel benneteket a további tejmentes élet, akkor néha szívesen beszámolok majd egy-egy ilyen bejegyzés formájában. :)

Share:

4 hozzászólás

  1. nekem a sajtban az hiányzik, hogy a violife nem lesz barna ropogós, hanem csak olvad :(

    VálaszTörlés
  2. Szia, én most a mascarpone alternatíváját keresem teljesen vegánban. Találtam párat, de mi alapján dönthetném el melyik a jobb?

    VálaszTörlés
  3. Kedves Dóri!
    Nagyon irigylem a kitartásodat és a kísérletező lelkesedésedet!
    Én több mint 3 éve küzdök emésztési problémákkal. Gasztroenterológus (állítólag az egyik legjobb a környéken) kijelentette, hogy semmi bajom (negatív tesztek alapján), irritábilis bélszindrómám van!
    Lassan már semmit sem tudok enni! Gluténtartalmú, tejtermékes (mindegy, hogy laktózmentes vagy sem) ételektől szinte azonnal rosszul leszek. Úgy néz ki, most már a tojás is probléma, és minden nehezebben emészhető dolog!
    A melléktünetek (bőrprobléma, hajhullás, egyéb...) mellett nekem az a legszörnyűbb, hogy már nincs miből finomat főznöm/sütnöm! Teljesen reménytelennek érzem a helyzetet, mert a sok kísérletezés/helyettesítés nem oldja meg a problémát, ráadásul az ételeket sem érzem ízletesnek, ami nálam nagyon fontos, mert imádtam finomakat enni! Testvérem és párom próbál segíteni, de lassan ők is kifogynak az ötletekből (a "zöldség-hússal" ételekkel már tele a padlás). Sajnos nekem nincs olyan édesanyám, mint neked, aki mindenben támogat, mert az elején hisztinek gondolta az egészet :(!
    Nyáron újabb kivizsgálásra megyek, remélem, hogy kiderül végre, mi okozhatja ezt!

    VálaszTörlés
  4. Kedves Dóri!
    Tejberizst nagyon finomat lehet főzni, ha a tejet kókusztejpor és víz keverékével helyettesíted.(1 evőkanál kókusztejporhoz 1 dl víz).

    VálaszTörlés